Pages - Menu

zaterdag 15 oktober 2011

Een Herfstachtige Zondag...

Vorige week kreeg ik een joekel van een pompoen mee van mijn schoonmoeder. Met de vraag: kan jij hier iets mee?! Ja dus!!! Want ik vind het altijd superleuk om in de herfst pompoensoep te maken! Heerlijk! Maar dit was toch wel even soep van een heel andere orde...

Dit was een KWART pompoen...
Ik toog positief en vol goede moed aan de slag... nou is een pompen schillen niet een van mijn hobby's! Maar door een handige tip die ik ooit las gaat het in ieder geval nu wel beter en een stuk sneller!

De schil van een pompoen is vrij stug en moeilijk te schillen, maar als je de pompoen eerst op een aantal plaatsen inprikt met een vork en hem daarna een aantal minuten (hoeveelheid hangt af van de grootte van je pompoen) in de magnetron doet gaat het echt veeeeel makkelijker! 
Maar wat een werk... ik heb hem gewogen en de pompoen woog maar liefst 8,5 kilo!!!

Dus dat werd eerst vierendelen ;) en daarna dus in de tron, om hem vervolgens te schillen en in stukjes te hakken... Toen kon eigenlijk het echte werk pas beginnen! :) 
Ui snijden en bakken, pompoen erbij, kruiden en koken maar...


Als alles gekookt is even goed met de staafmixer erdoor... et voila! 


Maar liefst DRIE grote pannen soep kwamen er uit die ene pompoen, genoeg voor de hele herfst EN genoeg voor de hele familie... ;) Maar ik had niet genoeg bakjes om alles in te doen...dus als een speer bakjes gaan halen en invriezen die hap! Mijn vriezer is nu echt VOL, er moet nodig wat uit opgegeten worden! Maar dat komt wel goed de komende tijd... Want mijn volgende project heb ik alweer bedacht: en grote pan verse erwtensoep. Ben er zelf niet dol op, maar mijn vent en mijn vader & schoonvader des te meer... Wordt vervolgd! ;) 

Voor de liefhebbers hieronder mijn recept voor een overheerlijke (al zeg ik het zelf) Pompoensoep:

POMPOENSOEP ala Karin.
NODIG:
- 1,5kg pompoen
- 1 prei of 3 uien
- bakboter en olijfolie
- 1 theelepel kerriepoeder
- klein zakje worteltjes
- 0,5 l water
- 2 a 3 kippen/groentebouillonblokjes
- peper en zout
- 0,5 glas droge witte wijn

SCHILLEN VAN DE POMPOEN:
Als je een grote pompoen hebt (veelvoud van het recept) snijd dan eerst de pompoen in 4 stukken, prik de pompoen in en zet hem geruime tijd in magnetron (tot hij wat zacht begint te worden), dit vergemakkelijkt het schillen.
Schil de pompoen en snijdt hem eerst in schijven en dan in grove stukken.


SOEPIE MAKEN:
Verhit boter en btje olijfolie in een grote soeppan en voeg het kerriepoeder toe. Voeg daarna de ui/prei toe en de pompoen. Bak dit kort aan. Voeg daarna een half glas witte wijn en een halve liter water toe. Als variatie kun je nu wat wortel toevoegen en meekoken.
Breng het geheel aan de kook tot de pompoen zacht gekookt is.
Je kunt de soep al op smaak gaan brengen door een extra bouillonblokje toe te voegen en peper en zout. Wanneer alles gekookt is pureer je de soep dmv een staafmixer of keukenmachine tot een glad geheel.
Als de soep te dik is kun je hem gemakkelijk aanlengen met water! Voeg daarna nog een bouillontablet (of 2;)) naar smaak toe en breng het geheel op smaak naar je eigen wensen!
Et voila! Heerlijke herfstige Pompoensoep ala Karin!

Ps: wil je de soep invriezen dan kun je evt stoppen na het pureren. Vries de soep in en wanneer je hem wilt gaan opeten voeg je water en extra kruiden toe! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten